Creatief ondernemen,  Na de punt

Doe ff sociaal (deel 1)

Per dag knabbelt Social Media aardig wat van je dag af. Doemdenkers zien deze nieuwerwetse verslaving als het einde van de wereld, terwijl het juist een geweldig medium is dat nieuwe kansen biedt en niet alleen voor zogenaamde hippe influencers. Ook als schrijver kun je je winst behalen op het sociale net en is het een belangrijk onderdeel van het ‘project boekmarketing.’

Boekmarketing…

Yep, daar is dat woord weer. In de vorige blog ging ik daar al dieper op in. Niet alleen voor selfpub-auteurs, maar ook voor auteurs bij een ‘reguliere’ uitgeverij is het belangrijk om zelf je boek goed in de markt te zetten. Antoinette Kalkman is samen met Marelle Boersma de stuwende kracht achter de Thrilleracademie. Zij besteden niet alleen aandacht aan het schrijfproces, maar benadrukken juist ook het traject ‘na de punt’. 

Antoinette legt uit dat ‘het razend belangrijk [is] om aan boekmarketing te doen, als je tenminste gelezen wilt worden. Ook als je onder contract staat bij een uitgever, moet je zelf je beste beentje voor zetten om de publiciteit rondom je boek op te poken en de belangstelling levend te houden. Per jaar verschijnen er 27.000 boektitels en 8% daarvan vertegenwoordigt ruim 50% van de boekverkopen. Dus als je (nog) niet tot de bestsellerauteurs behoort, zal je zelf veel herrie moeten maken om gezien te worden. Boekmarketing maakt echt het verschil tussen de verkoop van een handjevol boeken of een bestseller. 

Het podium is de wereld

Nieuwe media heeft het mogelijk gemaakt om je bereik enorm te vergroten en daar wordt in de boekmarketing ook veelvuldig gebruik van gemaakt. In feite is het een podium met wereldwijd bereik. Het voordeel is, zoals Antoinette dat ook benadrukt in het interview, dat ‘de lijntjes korter [zijn] en mensen die fysiek ver van ons weg zijn, op deze manier dichtbij komen’.  Als je daar efficiënt mee omgaat, pluk je daar uiteindelijk de vruchten van.

Het is net werken

Social Media zijn zogenaamde sociale netwerken, en zoals de naam het al verklapt heeft het iets te maken met ‘sociaal doen’ en ‘netwerken’. Met andere woorden het is geen reclameplatform. Dat is ook één van de meest gemaakte ‘fouten’ van veel auteurs. Je wilt gelezen worden, veel reacties krijgen en je wilt volgers en kopers van je werk. Dat gaat niet door enkel content te plaatsten. Toen ik vroeg aan Antoinette Kalkman hoe de Thrilleracademie social media ervaren, gaf ze als antwoord dat: ‘De ThrillerAcademie, maar ook Marelle en ik persoonlijk, gebruiken social media veelvuldig. We vinden het een fantastisch middel om bekendheid te vergaren en onze mening te uiten. We verbinden graag, bieden onze hulp aan en de sociale media stellen ons in staat om dat te doen. […] Omdat we graag verbinden en kennisdelen geloven we heel erg in interactiviteit. Alleen zenden is te beperkt. Als je mensen uitnodigt om te reageren, levert dat ook voor ons nieuwe inspiratie op. Geven en nemen; daar draait het tenslotte toch vaak om in verbintenissen.’  

Het door anderen behaalde successen,

kunnen soms deprimerend werken. Eén van de redenen waarom mensen stoppen met Social Media is omdat ze er ‘down’ van worden. Met name de iets te rooskleurige geluksmomenten van anderen versterken dat gevoel.  Op de Facebookpagina van Schrijven Online stelde ik de vraag ‘welke auteur volg je en waarom’. Anoeska Nossol (zelf ook auteur) schreef ‘ik hou van auteurs die het persoonlijk houden. Bij sommig heb ik het idee dat ze een soort toneeltje spelen, of zelfs enkel over hun boeken ratelen. Daar hou ik zelf niet zo van. De auteurs die ik op sociale media volg, die zijn gewoon ‘down to earth’ zoals ze zeggen. Gewoon een kijkje in hun leven en je leert ze beter kennen.’

Dus Social Media zijn geen reclameplatform, maar ook geen Disneyland waar je alles met een fakesmile hoeft te verkopen.  Social Media gaat om geven en nemen; interactiviteit. Hoe je dat gaat aanpakken in vijf eenvoudige stappen kun je lezen in de volgende blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *