Creatief ondernemen,  Na de punt,  Schrijven

Doe ff sociaal… Deel 2

Social media zijn geen reclameplatformen, maar ook geen Disneyland waar je alles met een fake smile hoeft te verkopen.  Social media gaan om geven en nemen; interactiviteit. Hoe je dat gaat aanpakken in vijf eenvoudige stappen kun je lezen in deze blog.

Het podium van alsmaar meer.

Social media worden met de dag groter. Het aantal leden dat zich aanmeldt per dag bij o.a. Facebook en Instagram is een niet te missen stijgende lijn. Is er dan nog wel plek om op te vallen? Volgens doemdenkers niet en verandert social media ons in één grote grijze massa. Dat is zeker de realiteit als we allemaal in dezelfde spotlight gaan staan schreeuwen. Daarom is het zo belangrijk om jezelf te blijven. Dat is ook wat Antoinette in het interview zegt; ‘blijf jezelf. Zoek het medium dat het beste bij je past en post berichten die vanuit jezelf komen. Authenticiteit is noodzakelijk als je geloofwaardig wilt zijn.’ 

Dat betekent dus ook dat je niet per se aanwezig hoeft te zijn op én Facebook, én Twitter, én Instagram, én LinkedIn, én noem maar op.

1. Wees je unieke zelf

Kies het medium dat bij je past, en richt je daarop met als belangrijkste onderwerp ‘jezelf’. Wie ben jij als auteur? Waar sta je voor en wat wil je laten zien. Doe dit ook met regelmaat. Als antwoord op één van mijn vragen, schreef Antoinette dat het belangrijk is ’dat je regelmatig aanwezig bent. Eens per maand een berichtje op social media brengt je geen volgers en dan verdwijn je snel in de vergetelheid’.

2. Wees interactief

Social media zijn geen dumpplekken voor jouw producten of sterallures. Het werkt voor even, maar niet lang. In de vorige blog schreef een schrijfster al dat zij hield van mensen die ‘down to earth’ waren en een kijkje gaven in hun leven. Bij dat echte leven en authenticiteit hebben, hoort ook de manier waarop jij reageert op anderen. Voor wat hoort wat, klinkt altijd wat negatief, maar dat is wel hoe het werkt. Zelf ben ik fan van de Thrilleracademie omdat ze ook heel snel en heel oprecht reageren. 

3. Kwantiteit vs kwaliteit

Bij een rondvraag op Schrijven Online kwam naar voren dat de deelnemers allemaal om een andere reden iemand volgde. De één vanwege de foto’s, de ander vanwege de mooie teksten en weer iemand vanwege de interactiviteit met mede-auteurs. Belangrijk daarbij is ook weer het gevoel van verbonden zijn en aangesloten zijn bij je eigen interesses. En die zijn niet voor iedereen gelijk. Focus je daarom ook niet op iedereen. Liever 100 betrokken volgers dan 500 mensen die gelijk doorscrollen. De manier waarop je je content plaatst en waar, is dus ook afhankelijk van je doelgroep.

4. Rome en die ene dag

Hoewel de ontwikkelingen met social media vliegensvlug lijken te gaan, moet je als ‘gebruiker’ niet verwachten dat je gelijk vanaf dag één succes hebt. Dat is ook iets wat bij de Thrilleracademie benadrukt wordt. ‘Verwacht niet dat je meteen wordt uitgenodigd bij De Wereld Draait Door. Je krijgt vermoedelijk ook niet direct een column in de Linda. Zet elke dag een stapje. En heel veel stapjes maken dat je uiteindelijk aan de overkant komt. Ofwel bekend(er) wordt. Start in je regio. Gebruik regionale kranten. Zij zijn altijd op zoek naar kopij. Op social media start je met je inner circle en van daaruit breidt je langzaam uit. Dit doe je door de interactie te zoeken met anderen. Toon je oprechte belangstelling in een ander, dan krijg je vertrouwen en waardering terug. En als je niet te ongeduldig bent en langzaam maar consistent bouwt aan jouw imago en volgers dan ga je op een gegeven moment absoluut opvallen.’

5. Ondervinding is nog altijd de beste leermeester

Alle goede bedoelingen van deze blog ten spijt, maar het beste leer je in de praktijk. Ga eens rondkijken op social media. Wie bewonder jij, en vraag je dan ook af waarom? Met natuurlijk als volgende vraag, past dat ook bij mij?

Heb je nou helemaal niets met social media dan is het goed om te weten dat er ook genoeg ‘fysieke’ gelegenheden zijn om te netwerken. 

Op 20 juni is er de boekmarketingdag van de Thrilleracademie. Daar leer je op welke manieren je je boek kunt verkopen en hoe je van jezelf een merk maakt.  https://www.thrilleracademie.nl/uitgeven/boekmarketingdag/.

Want online is belangrijk, maar het gebeurt allemaal werkelijk in de echte wereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *