Creatief ondernemen,  Na de punt

Swot or Not?

Marketing. Het klinkt als een woord dat zich thuis voelt in het bedrijfsleven, maar voor de gemiddelde schrijver een ver van mijn bed show is. Toch beslaat marketing een groot deel van het schrijversbestaan. Tijd dus om er eens bij stil te staan, want om Theo van Rijn, uitgeverij Letterrijn, te quoten; je moet zorgen dat je als boom opvalt in het grote bos van (aspirant-)schrijvers.

Een kwestie van een goed verhaal/uitgever.

Veel (beginnende) auteurs zijn ervan overtuigd dat als hun verhaal goed is, of de uitgever enthousiast dat de lezer automatisch naar de boekhandel rent. Helaas. Een product kan goed zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het zichzelf verkoopt, zelfs niet als je bij een uitgeverij zit. Hanneke Tinor-Centi van HT-C Communicatie en Marketing legt uit dat uitgeverijen zich slechts gedeeltelijk bezighouden met marketing en publiciteit, en vaak is dat eenmalig en enkelvoudig. ‘De titel wordt opgenomen in de brochure van de uitgeverij en/of op de website. Mogelijk wordt er nog een persbericht uitgestuurd en/of een marketingmail richting de boekhandel, maar in veel gevallen blijft het daarbij.’

Theo van Rijn, Uitgeverij Letterrijn, geeft ook aan dat het een ‘achterhaald beeld’ is dat uitgeverijen alles wat met marketing en publiciteit betreft op hun bordje nemen.  

Zichtbaarheid en interactiviteit.

Het zouden zomaar de sleutelwoorden van de huidige tijd kunnen zijn. En dus ook in de tijd van het schrijven. Met steeds voller wordende podia, moet je als auteur wel kunnen opvallen. ‘Daarom is het heel belangrijk dat de auteur “vindbaar” is op internet en zelf ook actief zijn/haar boek promoot,’ aldus Hanneke. 

Wat belangrijk is, zo zegt Theo van Rijn, is het creëren van een gunfactor. ‘De lezer wil een band voelen/krijgen met de schrijver van het boek.’ Hij noemt als voorbeeld Marelle Boersma en een collectief als Moordwijven, die regelmatig een lunch organiseren waaraan je als lezer deel kunt nemen. 

De kracht van Marelle Boersma ligt, volgens mij, voornamelijk in hoe ze de lezer meeneemt in haar eigen schrijfproces, maar ook hoe ze op social media voortbeweegt. Niet alleen plaatst ze regelmatig, maar – en dat is nog belangrijker- ze reageert ook met interesse. Oprechte interactiviteit dus.

S.W.O.T.

Strength Weaknesses Opportunities en Threats. Het bekt zo lekker, maar wat betekent het nou eigenlijk en wat heb je eraan als schrijver?

Zo uitgebreid als dat je een marketingplan opzet tijdens je opleiding, doe je in het grote mensen leven nooit. Voor veel schrijvers is het ook  ‘een brug te ver,’ zegt Hanneke.

Toch kan het geen kwaad om te zien hoe jij als schrijver op kan vallen tussen al die andere schrijvers. Enkel social media actief gebruiken ‘volstaat niet,’ zegt Theo. ‘Je zal bijvoorbeeld ook de boer op moeten gaan voor signeersessies in boekwinkels, lezingen in bijvoorbeeld bibliotheken en, als het enigszins kan, interesseer je ook sponsoren voor het inkopen van je boek.’   

Jouw ding/ mijn ding

Wat voor de ene auteur het ei van Columbus is, hoeft voor de ander niet te werken. Thijs Hanrath (auteur) schrijft dat je voor jezelf ‘een mix van mogelijkheden moet creëren.’ Zelf is hij muzikaal aangelegd en ter promotie van zijn boek gaat hij ‘evenementen organiseren rondom [zijn] boek,  liedjes uit het boek zingen, een paar YouTube filmpjes rondom [zijn] boek maken, en af en toe wat op [zijn] website plaatsten.’ Bloggen en een Facebook pagina bijhouden heeft hij een tijd gedaan, maar dat werkte voor hem niet prettig. 

Schrijver Jan Vermeer werkt met een ‘emaillijst met meer dan 5000 adressen. Allemaal mensen die 1 of meer van [zijn] boeken hebben gelezen.’ Daarnaast heeft hij een concept ontwikkeld waardoor hij presentaties geeft variërend van 30 tot soms wel 500 mensen. Ook stuurt hij flyers naar Christelijke boekhandels en heeft hij een contract afgesloten met boekhandelvertegenwoordigers die een euro per verkocht boek krijgen. Tot slot experimenteert hij met funnels (trechters); gratis ebooks via FB advertenties en dus op deze manier ook weer mensen via een emailserie in contact brengt met zijn eigen werk.

Schrijven; een hele onderneming

Schrijven is een creatief proces, maar schrijver zijn, is als een bedrijf runnen. Heb je een droom om uitgegeven te worden, dan is het belangrijk dat je tijdens het schrijven al over je marketingplan nadenkt. Ook voor een uitgever is dit wenselijk. Theo van Rijn geeft aan dat hij graag bij het manuscript tevens een marketingplan wil.

Bovengenoemde auteurs hebben heel goed gekeken waar voor hen, en hun verhaal, de mogelijkheden lagen om het product op de markt te brengen. Voor iedereen is het opstellen van een marketingplan dus anders. Dat is ook iets wat Hanneke Tino-Centi benadrukt. Als ze advies geeft mbt een marketingplan let zij daarom ‘op de verhaallijn, schrijfstijl, en het taalgebruik. Die elementen bepalen grotendeels de doelgroep en de commerciële mogelijkheden en kansen. Op basis daarvan bepaal ik een marketingstrategie. 

Marktpositionering is een essentieel onderdeel van het schrijverschap. Of het te combineren valt met het schrijven, is nog maar de vraag, maar het hoort er echt bij. Toch kun je het ook gedeeltelijk uit handen geven. HT-C Communicatie en Marketing geeft niet alleen advies, maar kan eventueel ook een uitvoerende rol innemen. 

Daarnaast kan het nooit kwaad om eens rond te kijken hoe andere auteurs te werk gaan, en of dat bij jou past. Probeer eens wat uit en ‘think out of the box’, zoals er tijdens een marketingsessie vaak geroepen wordt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *